Online borkereskedelem itthon
Helyzetelemzés
A WineGroup projekt ötlete 2017-ben született meg Pintér Zsolt és Liszai László évekre visszanyúló sikeres együttműködésének köszönhetően. Bár László az informatika, Zsolt pedig a bormarketing világából érkezett, hamar felismerték, hogy a két terület nem is áll olyan messze egymástól, sőt, a bort, a kóstolást, a borvidékre utazást és borértékesítést kifejezetten érdemes összekötni az informatikával. Így fogalmazódott meg bennük a WineGroup digitális ökoszisztéma missziója és víziója, mi szerint a digitális technológia segítségével közvetlenül összekapcsolják a borászokat, bortermelőket a borfogyasztó, borvásárló nagyközönséggel.
A magyar bortermelői, borfogyasztói világban még kevésbé elterjedtek az online és a digitális kereskedelmi, marketingkommunikációs és promóciós megoldások, mint más szegmensekben, vagy a fejlett nyugati vagy ázsiai piacokon.
Az Egyesült Királyságban 13% körüli az online borvásárlás aránya, az USA-ban 2% (a kiszállítási szabályozás miatt), míg Franciaországban 10% körüli. Magyarország ehhez képest erős lemaradásban van, nálunk ugyanis az online borvásárlás mindössze a 0,03%-ot éri el.
Azonban világszinten az online borkereskedelem aránya folyamatosan nő, a globális trendek az e-kereskedelem konstans erősödését mutatják. Továbbá a HNT átfogó felmérése szerint a magyar borvásárlók 13%-a is nyitottságot mutat az online borvásárlás iránt.
Elemzők szerint a borkereskedelemben is egyre erősebb a technológia diszruptív (felforgató) hatása. A szegmensen belül a legnagyobb felforgató potenciállal az ún. D2C (Direct2Customer) megoldások bírnak, melyek lényege, hogy online technológiával közvetlenül kapcsolják össze a bortermelőt a borfogyasztóval (hasonló módon mint az AirBnB a szálláskiadás, vagy az UBER a személyszállítás szegmensében.)
A lehetőség tehát adott, a magyar bortermelői szegmens, borászvilág számára is hatalmas üzleti potenciált jelent a digitalizáció és az online technológia előretörése.
Főbb háttérinformációk a magyar e-kereskedelmi piacról:
(Forrás: GKI Digital + Árukereső közös felmérés 2020)
- A hazai online kiskereskedelem 2019-ben elérte a bruttó 625 milliárd forintos éves forgalmat, ami mintegy 16%-kal múlta felül a 2018-as szintet. Az online értékesítés adja a teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 6,3%-át.
- A GKI Digital lakossági mérései szerint 2019-ben az aktív internetező felnőtt lakosság 55%-a, mintegy 3,3 millió fő vásárolt online terméket.
- A hazai online kiskereskedelem fejlődésének jelenlegi legfontosabb motorja a vásárlási gyakoriság folyamatos bővülése. Az egy főre jutó éves, online rendelésszám 10%-os emelkedést követően, 2019-ben elérte a 13,2 online vásárlás/fő szintet, miközben az átlagos vásárlói kosár mérete csak az inflációt némileg meghaladó mértékben bővült, bruttó 14,4 ezer forint körül alakult.
- Az éves átlagos költés pedig összességében megközelítette a bruttó 190 ezer forintot.
Hazai borvásárlási szokások:
A hazai hiper- és szupermarketek a borvásárlás szempontjából is meghatározóak. Itt vásároljuk meg az asztalunkra kerülő borok közel a felét. További fontos beszerzési forrást jelentenek a kisebb élelmiszerboltok, valamint a diszkontok. A borászatoktól közvetlenül beszerzett mennyiség 10%-ot tesz ki, míg borszaküzletekben az összmennyiség 5%-át vásároljuk a kutatás szerint.
Hazánkban ma még igen kevesen rendelnek bort webáruházból (0,03%,) ennek ellenére az összes borfogyasztó 13%-a el tudja képzelni, hogy a jövőben online is vásárol bort.
A koronavírus ráadásul még további erősítette az online kereskedelmet:
- A világszerte bevezetett lakhelyelhagyási korlátozások miatt a fogyasztói és vásárlási szokások rövid távon drasztikusan megváltoztak, több területen még tovább erősítve az online kereskedelmet.
- Az új vásárlási mintázatok közül több velünk maradhat a vírus lecsengését követően is, a Nielsen legfrisseb riportja szerint az e-kereskedelem tartósan tovább erősödhet.
Az időzítés tehát kiválóan alkalmas arra, hogy ha egy borász / termelő eddig esetleg nem foglalkozott volna tudatosan az online értékesítéssel, most változtasson ezen. Erre nyújt tökéletes és kényelmes megoldást a WineGroup egyedülálló, innovatív platformja, mely lehetővé teszi a borászatok számára, hogy az általuk termelt borokat, valamint az általuk szervezett boros eseményekre szóló belépőjegyeket egy egységes megjelenésű, könnyen kezelhető online és mobil keretrendszerben direktben értékesítsék. Lényegében, a WineGroup projekt keretében egy saját arculatára szabott online borboltot, azaz webshopot biztosítunk számukra induló költség nélkül, amelyen keresztül egyszerűen és közvetlenül értékesítheti borait. A webshopot a termelő a már meglévő weboldalába is ágyazhatja, de önmagában is teljesértékű honlapként funkcionálhat.
Az értékesítés mellett a WineShop, illetve a WineEvent platformok a promócióra, marketing-kommunikációs üzenetek célba juttatására is kiválóan alkalmasak lesznek. Ezzel a Winegroup Magyarország elsőszámú online és mobil borkereskedelmi platformjává kíván válni.