Kezdjük a címben felvetett kérdéssel. A „Fair Trade” vagyis „Méltányos Kereskedelem” átfogó értelemben egy mozgalom, amely főleg a szegényebb, fejlődő országok termelőit kívánja segíteni.
A fő jellemzői, hogy a kereskedő egy magasabb áron veszi meg a termelőtől az árut. A termelőnek a magasabb átvevői árért cserébe több feltételt kell betartania.
Először is a terméket tisztességes munkakörülmények között kell előállítania (pl. biztonságosan, gyermekmunka nélkül).
A Méltányos Kereskedelemben termelő farmerek sokszor együtt, egy termelőszövetkezethez hasonlóan értékesítik a termékeiket, hogy nagyobb alkupozíciójuk legyen.
A Fair Trade-ben az adott termék minimum ára rögzítve van, hogy azt később mennyiért veszi át a kereskedő.
Ennek a mozgalomnak az is fontos eleme, hogy a termelő a környezeti fenntarthatóságot figyelembe véve állítsa elő a termékeit (nem génmódosított, gyomirtómentes, növényirtószer mentes földművelés).
A Fair Trade-ben résztvevő termelők a helyi közösségeket is fejlesztik az extra profit segítségével (iskolák, munkahelyteremtés, stb.)
A kereskedő és az összeállt termelők hosszú távú szerződésben dolgoznak együtt, hogy biztosítsák mindkét oldal számára a kiszámíthatóságot és tervezhetőséget.
Létezik Fair Trade tanúsítvány is, amelyet 1997-ben hoztak létre és az ezt létrehozó non-profit szervezet adhatja. Azonban Fair Trade szemléletben tanúsítvány nélkül is lehet kereskedni.
Mitől Fair Trade a WineGroup rendszere?
A legfontosabb szempont, hogy a Fair Trade-hez hasonlóan borászat sokkal nagyobb árréssel dolgozik, mint a hagyományos kereskedelmi modellnél, ahol a nagy-, és kiskereskedő is rárakja a maga hasznát. A rövid ellátási láncnak köszönhetően, kevesebb kézen megy át a termék. Mivel a WineGroup jutalékos rendszerben működik, ezért a borászattal a céljuk közös: „Sok bort eladni.” A végfogyasztói ár pedig ugyanaz, de a borászat profitja jóval nagyobb a WineGroup modelljénél, ahol 10%-os jutalékkal dolgozik a rendszer. Egy borászatnak hozzáadott értéket jelent, ha a WineGroup, tehát a weboldal üzemeltetője és a pincészet is abban az esetben jár jól, ha sok bort adnak el, minél magasabb áron.
A Fair Trade-hez nagyon hasonlóan, a borászat és a WineGroup a hosszú távú együttműködésben érdekeltek.
Mitől nem Fair Trade?
A WineGroup rendszerében való bennmaradásnak nem feltétele, hogy a termelők az extra profitból támogássák a lokális környezetüket és az sem, hogy a borászatoknak organikusan kell művelniük a területeiket.
A WineGroup nem vesz át készletet a borászattól. A borászat raktárából kerülnek kiszállításra vagy a logisztikai cég raktárába a végfogyasztóktól megvásárolt tételek.
Összességében elmondhatjuk, hogy a WineGroup nagyon hasonlít a Fair Trade szemlélethez, de nem egy az egyben ugyanaz. Az eltérések nagy része abból adódik, hogy a magyar borászatok nem harmadik világbeli országok farmerei közé tartoznak, bár szituációjukat tekintve sok hasonlóság megfigyelhető. Ilyen a kiszolgáltatottság az időjárástól és nagykereskedőktől, termelési feltételektől (munkaerőhiány, tárgyi eszköz hiány) és tervezhetőség alacsony szintjétől (nem tud tervezni, hogy mennyi bort készítsen a következő évre).
Úgy gondoljuk, hogy a Méltányos Kereskedelemben a legnagyobb előny a borászat számára, hogy WineGroup win-win szituációban érdekelt. A cél, hogy a borászat és a WineGroup minél több bort adjon el, minél magasabb egységáron. A rendszer tudatosan így van felépítve. A magas haszonkulcsnak köszönhetően a borászatnál sokkal több pénz marad egy palack bor eladásakor.