A WineGroup projekt keménymagja – miniinterjú sorozat
A WineGroup csapat hajtómotorja, három különböző kvalitásokkal rendelkező szakember, akik nem csak szakmailag, de emberileg is tökéletesen kiegészítik egymást. Start up terminológiával élve, ők hárman – a „hustler”, a „hacker” és a „hipster” -, összehangolt csapatként haladnak a kitűzött cél felé: egy közös fejlesztésű digitális projekt keretében felrázni a hazai borpiacot.
Mindhármuk számára más és mást jelent a WineGroup projekt, más motivációt, más kihívásokat, de a jövőkép közös. Egy olyan egyedülálló, teljes körű, átfogó online ökoszisztémát szeretnének kiépíteni, amely egy innovatív és fair trade irányba mozdítja el a hazai borkereskedelmet.
Liszai László, avagy Liszus
Liszai László, a Futurion informatikai cég alapító-tulajdonosa – start up terminológiával élve – a „hustler” a csapatban. Az üzletember, aki felépített egy évente 600 milliós nettó bevételt produkáló, 40 fős céget, és akinek kiadási-bevételi táblázatok, üzleti modellek és körgrafikonok lebegnek a szeme előtt.
Hogyan, miért fogalmazódott meg a WineGroup projekt ötlete?
25 éve dolgozom az informatika világában, de az életemet szeretem a nem virtuális térben élni. A bor számomra ennek a szimbóluma: egy egészséges, boldog, vidám életé. Amikor felismertem, hogy számomra ez a két legfontosabb dolog, adta magát a gondolat, hogy miért is ne kapcsolhatnám össze a kettőt?
Nagyon sok borásszal, borászati képviselővel vagyunk kapcsolatban, a velük való személyes beszélgetésekből pedig egyértelműen kiderült, hogy van fantázia a fenti ötletben. Láttuk, hogy a boros szakma egyáltalán nincs korszerű digitális eszközökkel felvértezve, sem a marketing, sem pedig az értékesítés területén, ráadásul a fogasztói értékelések visszacsatolása is elhanyagolható szinten volt.
Emellett, véleményem szerint, a világ a direktértékesítési láncok irányába halad, ami a tudatos fogyasztó és a termelő minél közvetlenebb kapcsolatát jelenti.
Mindezek fényében gondoltuk úgy, hogy épp itt az ideje elkészítenünk egy olyan platformot, mint a WineGroup.
Mi motivált, illetve motivál Téged ebben a projektben?
Egyrészt, természetesen gazdaságilag is látok benne fantáziát, ugyanakkor egy ilyen globál platform segítségével edukálni is tudjuk a fogyasztókat, saját gyártású tartalmakkal, tematikus oldalakkal – ez mintegy társadalmi szerepvállalás is a részünkről. Ennek középtávú hozadéka, hogy növekedhet a tudatos borfogyasztás itthon, főleg, hogy az árakat, a közvetlen értékesítésnek köszönhetően, csökkenteni tudjuk.
Így a fogyasztó is jól jár, ugyanakkor a termelő is, hiszen növekszik az eladás, nő a profit.
Milyen kihívásokkal jár ez a fejlesztés?
A legnagyobb kihívás talán saját magunk, pontosabban a maximalizmusunk. Az előző 25 évet főként nagyvállalati informatikai munkákkal töltöttük, így egy ilyen termékfejlesztéssel alaposan feltettük magunknak a lécet.
Számos olyan informatikai, biztonsági szempontot fel tudnék sorolni – személyes adatok kezelése, a szolgáltatás folytonosságának biztosítása – amikre egy nem vállalati informatikán edződött fejlesztő cég, nagy valószínűséggel nem fordítana ilyen mértékben figyelmet.
Ugyanakkor, biztosítani tudunk olyan előnyöket is, amiket más platform nem. A termelők közvetlen, saját webshopjáról beszélünk, amik autonóm módon működnek, mégis egy központi, robosztus rendszerre épülve. Ennek a központi adatbázisnak köszönhetően a termelő WineGroup ökoszisztémában elhelyezett adatai (képek, hírek, események) több platformon is megjelennek egyszerre, egy időben, ezzel is hatékonyabbá téve az értékesítést. Ráadásul, a fogyasztó is profitál mindebből, hiszen a szokásainak megfelelően tudunk neki ajánlásokat tenni.
Mik a középtávú célok?
Mindenképpen az, hogy meg tudjuk nyitni azokat a felületeket, amiket terveztünk, gondolok itt első sorban a WineShop, illetve WineEvent felületekre, de akár egy-egy tematikus oldalra is. Hosszútávon pedig határ a csillagos ég, hiszen ezzel a felülettel minden esélyünk megvan arra, hogy bátran, nagyot merjünk álmodni.